Vänsterhänt= Litet handikap. Svar jaaaaa!!!!!!

Jag är född vänsterhänt.
Åh, säger människor jag möter, "Då är du ju så där konstnärlig du, det är därför du har valt ett yrke som frisör.
Kan så vara, kan oxå berätta att jag hade MVG (dåvarande 5:a) i teckning av självaste Prins Hans,
som jag hade äran av att ha som teckningslärare.
Men vad hjälper det i vardagslivet, när en så naturlig sak som att köpa en korv med mos, en snabblunch?
Får den köpta mosbrickan,börjar lite försiktigt att smaka på moset o räksalladaden, sen börjar helvetet, hur i hela världen skär man av korven?
Knivdelen på gaffeln sitter ju på fel sida!
Men kostnärlig som man är, vänder man så att säga på steken ( gaffeln ), och försöker slita av en bit av korven.
Allt slutar dock med att jag greppar ( ursäkta uttrycket) korvjäveln med den ( i mina ögon ) värdelösa gaffeln, och helt sonika biter av en bit.
Ett annat problem jag stött på genom åren som lite handikapad är: alla dessa släktmiddagar.
När det serveras sås, ska det alltid serveras i någon fin skål, med tillhörandes såsslev ( som bara någon högerhänt gjort). Ni vet en sån där fin sak, där såsen ska hällas från sidan. Ni högerhänta : you miss a point there. Mitt resultat blev, att jag nästan vred handen ur led.
Det jag har sviter av än idag är ( opererat min handled för karpalsyndrom), är i syslöjden på 70-talet, när fröken sa att vi hade sååååå bra ergonomiska saxar ( hon glömde poängen där: "för högerhänta"). Själv kan jag säga att jag nästan bröt tummen i dom så ergonomiska saxarna.
Sist men inte minst, kan jag säga att det finns inte ens så många vänstersaxar att botanisera i inom frisöryrket heller.
Men jag ska inte klaga, trots allt krångel i vardagslivet, så sållar vi vänsterhänta oss till en seleber skala homosapiens, en av do m är Einstein. Inte helt fel det heller. Jag fortsätter nog att bita av min korv i mosbrickan jag.<<<<<<<<<<3

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!



Riktigt bra skrivet. Ta upp vardagsproblem och syna dem på sitt egna sätt är så kul! hhaha fortsätt så!

2011-02-01 @ 23:38:46
URL: http://sofienordquist.blogg.se/
Postat av: Karin RG

Haha..!

Ja man är ju själv så vänstervriden man kan bli. Själv fick jag en ergonomisk vänstersax det var bara jag och en till kille i klassen som var vänsterhänt. Den var även ergonomiskt stor..!

Själv fick jag ingen hjälp i syslöjden OJ du är vänsterhänt vad skall vi DÅ? Jo jag fick kolla hur fröken stickade, virkade och sedan vände jag resolut på steken(spegelvände) och stickade, virkade åt andra hållet...! Men någon hjälp gick inte att få.



Ja konstnärligt yrke...? Ingenjör...? Det enda jag vet att när vi hade anlagstest i 3:e ring (ORD,SIFFROR,BILD) så var min starkaste sida BILD.



Vi skulle få efter det en vägledning av en psykolog om vad vi hade fallenhet och en vägledning i arbetslivet.



Vad blev svaret...Jo!



"Det är ovanligt att "SÅDANA" som du går den här utbildningen sa han, men "ni" behövs sa han och jag kunde bli vad jag ville sa han...!



Det var ju bra vägledning...Eller hur??!!

2011-02-02 @ 04:40:08
Postat av: Sarah

:) roligt :)

2011-02-04 @ 10:50:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0